Emocije u sportu

🖋 Piše: Matej Fiškuš, sportski psiholog

Ljudi su emotivna bića. Prema nekim istraživanjima postoji više od stotinu emocija koje ljudi mogu osjećati, a da većinom nisu ni svjesni što osjećaju, odnosno ne razumiju koju emociju osjećaju u određenom trenutku. Emocionalna inteligencija između ostalog služi za razumijevanje (vlastitih i tuđih emocija), kontrolu (vlastitih emocija) i ponašajne reakcije (na tuđe emocije). U sportu je posebno važno razumjeti vlastite emocije i prikladno reagirati u skladu sa situacijom jer vrlo često upravo takve reakcije mogu utjecati na konačan ishod.

Emocije sa sobom nose i fiziološko uzbuđenje te promjene u širini i smjeru koncentracije zbog čega može doći do promjene u izvedbi. Učinak emocija može biti pomažući i odmažući. Pogrešno je misliti da su negativne emocije nužno odmažuće. Ponekad je upravo frustracija ili ljutnja potrebna da bi sportaš mobilizirao svoje resurse. Posljedično podizanjem fiziološkog uzbuđenja i usmjeravanjem koncentracije na bitne aspekte izvođenja, sportaš dovodi svoje tijelo i um u stanje pobuđenosti (“zonu”) koje je preduvjet za optimalnu izvedbu. No, ponekad intenzivno doživljavanje emocija (bilo pozitivnih bilo negativnih) može nepotrebno poremetiti koncentraciju i automatizam pa dolazi do pada u izvedbi.

Postavljanje ciljeva, vizualizacija istih te vježbe refokusiranja neke su od tehnika kojima sportaš može upravljati svojim emocijama i biti spreman za (ne)očekivane situacije. Jasan plan izvedbe razrađen pomoću ciljeva, fokus točke, pozitivne, poticajne i usmjeravajuće poruke te rutine za vrijeme izvođenja mogu značajno pomoći s prilagodbom na izazovne situacije koje u pravilu kod većine sportaša mogu izazvati intenzivne emocije, a psihološka priprema sportaša služi upravo tome da se napravi plan ponašanja u takvim situacijama.

Please follow and like us:
error

Sviđa ti se članak? Podijeli ga :)

Facebook
YouTube