Kako spremno dočekati natjecanje?

🖋 Piše: Matej Fiškuš, sportski psiholog

Psihološka priprema sportaša između ostalog ima za cilj olakšati sportašu pripremu za natjecanje. Kako se bliži natjecanje, tako postepeno raste zabrinutost koja svoj vrhunac dostiže nekoliko minuta nakon izlaska na teren i početka natjecanja. Paralelno sa zabrinutošću javljaju se tjelesne senzacije poput ubrzanog pulsa, znojenja, kratkoće daha, psihomotornog nemira, a u ekstremnim slučajevima mogu se javiti i probavne smetnje. To su znakovi kojima nam tijelo šalje poruku da se priprema za borbu i ove reakcije su evolucijski uvjetovane još od vremena kad su se ljudi morali (iz)boriti s ostalim stanovnicima naše planete za hranu, sklonište i ostale resurse. Način kako sportaš doživljava promjene u tijeku svojih misli i prateće senzacije u tijelu odredit će u značajnoj mjeri kvalitetu izvedbe te sâm ishod natjecanja. Ključ je u pronalasku onih mehanizama koji će pomoći sportašu da se lakše suoči sa situacijom natjecanja i svime što ona sa sobom nosi. A nosi puno!

Na dan natjecanja iluzorno je očekivati da će se sportaš ponašati normalno. Taj dan nije normalan jer se po mnogo čemu razlikuje od ostalih dana u godini. Znanja i iskustvo nam mogu pomoći, ali uvijek mora biti prisutna određena doza opreza koja će usmjeriti naš fokus na izvedbu. Osjećaj opuštenosti na dan natjecanja nije poželjan i može narušiti kvalitetu izvedbe. Kad smo opušteni, naša osjetila nisu dovoljno oštra, spori smo u reakcijama i odlučivanju, a fokus je preširok pa samim time naša izvedba ne može biti na potrebnoj razini jer nam je pažnja usmjerena na ometače. Jednako tako nije potrebno pretjerano nabrijavati ionako nervoznog sportaša. Negativne emocije poput ljutnje mogu pretjerano povisiti razinu uzbuđenja zbog čega će fokus biti preuzak i izostavit ćemo važne znakove iz okoline koji mogu biti važni za našu izvedbu. Dakle, razina uzbuđenja i emocije izravno utječu na naš fokus, a sve to se odražava na kvalitetu naše izvedbe. Ključ je u pronalasku načina kako ćemo kanalizirati energiju u smjeru koji će nas odvesti do konačnog cilja, a to je kvalitetna izvedba i uživanje.

Sportaši imaju svoje rutine, koriste određene tehnike kako bi usmjerili fokus, podigli motivaciju i samopouzdanje te svoje uzbuđenje doveli na optimalnu razinu. To se uz pomoć sportskog psihologa razvija u okviru psihološke pripreme. Ne postoji univerzalna tehnika koja će utjecati primjerice na samopouzdanje. Postavljanje ciljeva i vizualizacija istih, pozitivan samogovor i razne analize izvođenja mogu svakako biti od koristi, ali nisu jedino što se može koristiti. Rad sa sportašima zahtjeva kreativnost i improvizaciju kroz individualni i individualizirani pristup. U tom slučaju povećava se vjerojatnost uspjeha i uživanja u sportu, što je konačan cilj suradnje sa sportskim psihologom.

Please follow and like us:
error

Sviđa ti se članak? Podijeli ga :)

Facebook
YouTube